Exhibition / 52-Hour-Lab
Bernhardt Herbordt, Melanie Mohren
Promise, Practice, Protocol—
Performing Future Presences

Are You Meaning Company
The Ten People No. 3

Matthias Böttger
Garden Without Us

Corinne May Botz
Haunted Houses

Marcelo Cardoso Gama
Unvisible Singing III: A Souvenir

Jonathan Garfinkel
Manufactured Soundscapes

Javier Hinojosa
Emphemeral Traps

Eunjung Hwang
Creature Feature Animation

Alicja Karska, Aleksandra Went
From the Cycle

Daniel Kötter, Begum Erciyas
5 Falsche Versprechen

Pei-Wen Liu, Tobias Hoffmann
syzygy

Marcell Mars
What Is Smart? What Is Stupid?

Matthias Aron Megyeri
Contribuere

Kaiwan Mehta
Species of Traces
An Archaeology of Journeys
of Exact Portraits of Identifiable
Existing Originals

Kerstin Meyer
What Am I Doing Here?
An Exchange Between Artists
and Professionals
of International Development

Damir Očko
Steps over the Frozen Lake

Mike Osborne
Near Monochromes

Bernardo Oyarzún
Reality Set

Dubravka Sekulić
Future Presences

Alexander Sigman
detritus | reconstructions

Katarzyna Sowula
Where Is the Truth
about the Past?

José Carlos Teixeira
Between Clarity & Fog

The New Schicksalsgemeinschaft
(Jan Altmann/Zoran Terzic/Daragh Reeves)
ZEN & SPLATTER (Laundry Chinoise)



Photo Gallery

Matthias Böttger
Garden Without Us


In a walk through experimental history in the sunken baroque garden of Schloss Solitude, Matthias Böttger links the past to the future. The lecture on dealing with and fearing the future is illustrated by real and fake artifacts and evidence of past and present life …


49:00–47:00—Roadside Picnic

“… But what about the Visitation? What do you think about the Visitation?”
“My pleasure. Imagine a picnic.”
“… What did you say?”
“A picnic. Picture a forest, a country road, a meadow. A car drives off the country road into the meadow, a group of young people gets out of the car carrying bottles, baskets of food, radios, and cameras. They light fires, pitch tents, turn on the music. In the morning they leave. The animals, birds, and insects that watched in horror through the long night creep out from there hiding places. And what do they see? Gas spilled on the grass, burnt-out bulbs, and a monkey wrench left behind. Oil slicks on the pond. And of course, the usual mess—apple cores, candy wrappers, charred remains of the campfire, cans, bottles, somebody’s handkerchief, somebody’s knife, torn newspapers, coins, faded flowers picked in another meadow.”
“I see. A roadside picnic.”
“Precisely. A roadside picnic, on some road in the cosmos. And you ask if they will come back.”
“…”
“Don’t get depressed … The picnic is my own theory. And not even a theory—just a picture. The serious people are working on much more solid and flattering versions for human vanity. For example, that there has been no Visitation yet, that it is to come. A highly rational culture threw containers with artifacts of its civilization onto Earth. They expect us to study the artifacts, make a giant technological leap, and send a signal in response that will show we are ready for contact. How do you like that one?”
“That’s much better … I see that there are decent people among scientists after all.”


36:00–35:00—Baroque Garden

A quote from Roadside Picnic by Arkady and Boris Strugatsky. Did you know that Europe’s biggest Baroque garden resided behind Schloss Solitude? Yes, back there in the forest. Carl Eugene Wurttemberg used and maintained it only for a few years. There are some leftovers that you can still find. Maybe a world without us would look like this?

Das war ein Zitat aus Picknick am Wegesrand von Arkadi und Boris Strugatzki. Wussten Sie, dass in dem Wald hinter Schloss Solitude Europas größter Barockgarten lag? Ja, dort hinten im Wald. Zu einem barocken Lustschloss gehört unbedingt auch ein Garten. Carl Eugen von Württemberg hat ihn nur wenige Jahre genutzt und pflegen lassen. Einige wenige Überreste kann man noch finden. Nicht viel nach über 200 Jahren. So würde vielleicht auch eine Welt ohne uns aussehen, und die Tiere würden sich wundern, was wir so alles übrig gelassen haben ... Ich spaziere mit Ihnen durch den Wald: A Garden Without Us.


23:00–21:00—Karte des Gartens

22. Mai 1768. Solitüde. Vormittags liessen der Herzog auf dem rechten Fuss zur Ader und Nachmittags schossen Sie aus dem Plan-Hauss einen Kolben-Hirsch. Abends führte der Herzog die Dames in der Wurst spatzieren.

23. Mai 1768. Solitüde. Fuhren der Herzog Abends mit denen Dames in den weissen Tier- und sodann in den Sau-Garten spatzieren.

24. Mai 1768. Solitüde. Haben der Herzog den Obrist v. Montolieu zur Mittagstafel hierher eingeladen, welcher Nachmittags aber wieder zurück nach Ludwigsburg gieng. Abends führte der Herzog die Dames in der Wurst spatzieren.

22. Juni 1768. Solitüde. Mittags und Nachts aßen die Mde. Missieri, Mslle. Bonani und Kurtzin an der Tafel. Nach der Tafel fuhren der Herzog mit dem Obrist v. Weissenbach nach Ludwigsburg und liessen ohnvermuthet in der Garnison Allarme schlagen, bey welcher Gelegenheit viele Officiers nicht zugegen, sondern abwesend waren, welche alle gleich in Arrest gesetzt wurden. Abends fuhren der Herzog mit den Dames in der Wurst spatzieren.

22. Juni 1769. Solitüde. Wurde Nachmittags in dem Billardszimmer gespielt und gegen Abend fuhren der Herzog mit 2 Würsten in samtlichen Ställen herum und zeigten dem Printzen und ihrer Hoheit samtliche Pferde.

22. Juni 1770. Solitüde. Ritte ich wegen bevorstehender Revuë über Mittag nach Ludwigsburg, um die Notwendigkeiten bey meinem Regiment zu besorgen. Nachmittags schoss die Mslle. Bonafini einen Kolben-Hirsch beym Bärensee.

Aus den Tagebüchern des Herzogs, aufgezeichnet vom Freiherr von Buwinghausen-Wallmerode, in: Ernst von Ziegesar (Hrsg.): Tagebuch des Freiherrn von Buwinghausen-Wallmerode über die »Land-Reisen« des Herzogs Karl Eugen von Württemberg in der Zeit von 1767 bis 1773. Stuttgart 1911.


4:00–3:00—Filzhut

What is the future’s past? Wie sieht die Vergangenheit der Zukunft aus? Wir betreiben hier eine Art Archäologie der Zukunft. Naturschutz ist eigentlich ein Euphemismus. Es geht um Menschenschutz. Die Natur wird zwar nie mehr so sein, wie sie mal war, aber sie kann auch ohne uns. Wir aber nur kurzfristig ohne sie. Es ist also kein Luxus, sich Gedanken darüber zumachen, wie die Zukunft über uns denken wird. Es geht dabei weniger um technische Neuerungen oder Anpassung, als vielmehr um einen kulturellen Wandel.





Film von Bernard Herbordt/Melanie Mohren

 



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